главная страница / библиотека / обновления библиотеки
С.В. ПанковаМодель горита из Оглахтинского могильника.// Творец культуры. Материальная культура и духовное пространство человека в свете археологии, истории и этнографии. К 80-летию профессора Дмитрия Глебовича Савинова. СПб: ИИМК РАН. 2021. С. 460-474.
См. файл .pdf, 2,13 Мб;
Аннотация. В статье рассмотрена модель горита из погребения 4 таштыкского грунтового могильника Оглахты (III-IV вв. н.э., раскопки Л.Р. Кызласова 1969 г.). Дано детальное описание модели, приведены её фотографии и прорисовки. Судя по аналогиям в могильнике Субейси (Синьцзян) V-III вв. до н.э., конструктивно модель относилась к горитам скифского типа; можно предполагать, что к той же традиции принадлежали и полновесные таштыкские луки и гориты, данных о которых крайне мало. При этом декоративное оформление модели (окантовка полихромным шёлком) отвечало вкусам своего времени. Annotation. This paper considers the model of a gorytus from burial 4 of the Tashtyk flat-grave cemetery of Oglakhty (3rd-4th century AD, excavation by L.R. Kyzlasov in 1969). A detailed description of the model is presented, as well as its photographs and their tracings. Judging through parallels from the burial ground of Subeixi (Xinjiang) of the 5th-3rd century BC, our model, in terms of its design, belonged to goryti of the Scythian type; it is possible that we should attribute to the same tradition the real Tashtyk bows and goryti on which the information is however very scarce. However, the decorative design of the model under consideration (edged with polychromatic silk) seems to have been meeting the tastes of its time. Ключевые слова: Южная Сибирь, Минусинская котловина, таштыкская культура, грунтовые могильники, скифское время, Восточный Туркестан, вооружение, налучье, колчан, вотивы, имитации, кожа, полихромный шёлк. Keywords: South Siberia, Minusinsk Hollow, Tashtyk culture, flat-grave burial grounds, Scythian period, East Turkestan, weapons, bowcase, quiver, votives, imitations, leather, polychrome silk.
Литература и источники. ^
Алексеев, 2012 — Алексеев А.Ю. Золото скифских царей в собрании Эрмитажа. СПб.: Изд-во ГЭ, 2012. 271 с.Вадецкая, 1987 — Вадецкая Э.Б. Модели оружия таштыкской эпохи // Военное дело древнего населения Северной Азии / Отв. ред.: В.Е. Медведев, Ю.С. Худяков. Новосибирск: Наука, 1987. C.67-75.Дэвлет, 1966 — Дэвлет М.А. Бронзовые бляшки в форме сложного лука из Хакассии // КСИА. 1966. Вып. 107. С. 70-74.Готлиб, 2006 — Готлиб А.И. Новые сюжеты таштыкского искусства (предварительная публикация) // Современные проблемы археологии России: Мат-лы ВАС (23-28 октября 2006 г.) / Отв. ред.: А.П. Деревянко, В.И. Молодин. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2006. Т. 2. С. 78-80.Килуновская и др., 2020 — Килуновская М.Е., Семёнов В.А., Бусова В.С., Мустафин Х.Х., Альборова И.Э., Мацвай А.Д. Уникальное захоронение ребёнка раннескифского времени на могильнике Сарыг-Булун (Тува) // Stratum plus. 2020. №3. С. 379-406.Кубарев, 1981 — Кубарев В.Д. К интерпретации предмета неизвестного назначения из кургана 1 памятника Туэкта (Горный Алтай) // Военное дело древних племён Сибири и Центральной Азии / Отв. ред. Ю.С. Худяков. Новосибирск: Наука, 1981. С. 65-74.Кызласов, 1969 — Кызласов Л.Р. Отчёт о работе Хакасской археологической экспедиции Московского Государственного Университета в 1969 г. // НОА ИА РАН. Р-1, №4010.Кызласов, 1992 — Кызласов Л.Р. Очерки по истории Сибири и Центральной Азии. Красноярск: Изд-во Красноярского ун-та, 1992. 224 с.Молодин, 2000 — Молодин В.И. Культурно-историческая характеристика погребального комплекса кургана №3 памятника Верх-Кальджин II // Феномен алтайских мумий / Отв. ред.: А.П. Деревянко, В.И. Молодин. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2000. С. 86-119.Никоноров, Худяков, 1999 — Никоноров В.П., Худяков Ю.С. Изображения воинов из Орлатского могильника // Евразия: культурное наследие древних цивилизаций. Вып. 2. Горизонты Евразии. Новосибирск: Изд-во НГУ, 1999. С. 141-156.Панкова, 2011 — Панкова С.В. Воины таштыкских миниатюр: возможности атрибуции // Древнее искусство в зеркале археологии. К 70-летию Д.Г. Савинова / Отв.ред.: В.В. Бобров и др. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2011. С. 118-141. (Тр.САИПИ; Вып. VII).Панкова и др., 2010 — Панкова С.В., Васильев С.С., Дергачёв В.А., Зайцева Г.И. Радиоуглеродное датирование Оглахтинской гробницы методом “wiggle matching” // АЭАЕ. 2010. Вып. 2. С. 46-56.Панкова, Миколайчук, 2019 — Панкова С.В., Миколайчук Е.А. Китайские шёлковые ткани из Оглахтинского могильника (раскопки 1969 г.) // Искусство древнего текстиля. Методы изучения, сохранность, реконструкция. Archaeology in China and East Asia, 2020. Vol. 7 / Отв. ред.: И.И. Ёлкина и др. Moscow; Berlin: Nünnerich-Asmus Verlag & Media GmbH, Oppenheim am Rhein, 2019. С. 108-141.Поздняков, Полосьмак, 2000 — Поздняков Д.В., Полосьмак Н.В. Всадники, натягивающие лук // АЭАЕ. 2000. №3. С. 75-81.Руденко, 1968 — Руденко С.И. Древнейшие в мире художественные ковры и ткани из оледенелых курганов Горного Алтая. М.: Искусство, 1968. 133 с.Савинов, 2009 — Савинов Д.Г. Минусинская провинция Хунну (по материалам археологических исследований 1984-1989 гг.). СПб., 2009. 226 с.Савинов, 2016 — Савинов Д.Г. Кинжалы-«вкладыши» в пазырыкской культуре Горного Алтая // ТПАИ. 2016. Вып. 1 (13). С. 19-30.Советова, 2005 — Советова О.С. Петроглифы тагарской эпохи на Енисее (сюжеты и образы). Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН. 139 с.Тетерин, Готлиб, 2006 — Тетерин Ю.В., Готлиб А.И. Модели кинжалов таштыкской культуры // Вестник НГУ. Серия: история, филология. 2006. Т. 5, вып. 3: археология и этнография (приложение 2). С. 141-149.Хансен, 2014 — Хансен В. Великий шёлковый путь. Торговые маршруты через Среднюю Азию. Китай – Согдиана – Персия – Левант / Пер. с англ. С.А. Белоусова. М.: Центрполиграф, 2014. 477 с.Чугунов, 2016 — Чугунов К.В. Лук и горит у номадов Центральной Азии в скифское время // История оружия и военного дела. Запорожье, 2016. №1, ч. 1: Эпоха раннего железного века. Запорожье. С. 24-44.Шульга, 2010 — Шульга П.И. Синьцзян в VIII-III вв. до н. э. (Погребальные комплексы. Хронология и периодизация). Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2010. 238 с.Lü, 2006 — Lü Enguo. Subeixi fajue zhuyao shouhuo [Main achievements from the excavations of Subeixi] // Tulufan xue xinlun [New views on Turfan studies] / Ed. Yin Qing. Xinjiang People’s Press, 2006. P. 239-252 (in Chinese).Niya site, 1999 — Zhong Ri gong tong Niya yi ji xue shu diao cha bao gao shu [The Sino-Japanese Joint Research of the Niya Site — Scientific report]. Urumqi, 1999 (in Chinese).Pankova, 2020 — Pankova S. Mummies and mannequins from the Oglakhty cemetery in Southern Siberia // Masters of the steppe: the impact of the Scythians and later nomad societies of Eurasia. Proceedings of a con-ference held at the British Museum, 27-29 October 2017 / Eds St J. Simpson, S. Pankova. Oxford: Archaeopress, 2020. P. 373-396.Pankova et al., 2020 — Pankova S., Long T., Leipe Ch., Tarasov P. E., Wagner M. Oglachty, Russland – Die Menschen von Oglachty in Südsibirien: Welchen Platz hatten sie in der Geschichte Eurasiens im frühen ersten Jahrtausend n. Chr.? // e-Forschungsberichte des DAI 2020, 2.Qi, Wang, 2008 — Qi X., Wang B. (eds.). Sichou Zhilu:Xinjiang gudai wenhua [The ancient culture in Xinjiang along the Silk Road]. Wulumuqi: Xinjiang remin chubanshe, 2008.Report, 2019 — Turfan Administration of Cultural Relics, Xinjiang Institute of Cultural Relics and Archaeology, Academia Turfanica, Turfan Museum. Xinjiang Yanghai Mudi [Xinjiang Yanghai Cemetery / Report of archaeological excavations at Yanghai cemetery]. Vol. I-III. Beijing: Wenwu Press, 2019 (in Chinese).Riboud, 1971 — Riboud K. New soviet finds at Oglakhty and their analogy to Aurel Stein textiles — Han period // Bulletin de Centre International d’Etude des Textiles Anciennes. 1971. Vol. II (34). P. 30-38.Riboud, Loubo-Lesnichenko, 1973 — Riboud K., Loubo-Lesnichenko E. Nouvelles découvertse soviétiques a Oglakty et leur analogie avec les soies façonnées polychromes de Lou-Lan — dynastie Han // Arts Asiatiques. 1973. Vol. XXVIII. P. 139-164.Xinjiang, 2011 — Xinjiang Weiwu’er zi zhi qu wen wu ju (ed.). Si lu gui bao [Silk Road Treasures]. Ürümqi: Xinjiang Renmin, 2011. 364 p.Wieczorek, Lind, 2007 — Wieczorek A., Lind Ch. (eds.). Ursprünge der Seidenstraße: Sensationelle Neufunde aus Xinjiang, China. Stuttgart and Mannheim: Theiss and Reiss-Engelhorn-Museen, 2007.Zhao, Yu, 2000 — Zhao F., Yu Zh. (eds.). Legacy of the desert king: textiles and treasures excavated at Niya on the Silk Road. Hangzhou: China National Silk Museum; Urumqi: Xinjiang Institute of Archaeology; Hong Kong: ISAT, 2000.Zhou, Song, 1998 — Zhou X., Song W. (eds). Archaeological treasures of the Silk Road in Xinjiang Yugur Autonomous region. Shanghai Translation Publishing House, 1998.
Model of a gorytus from the Oglakhty Cemetery. ^ S.V. Pankova
In grave 4 of the flat-grave cemetery of Oglakhty (excavated by Leonid R. Kyzlasov, Tashtyk culture), there was a unique funerary model of a gorytus — miniature leather bowcase with external pockets for arrows and inserted models of bows, feathered arrow shafts and a nogayka whip (Fig. 1). The model presented a distinctive and spectacular object (Fig. 4); the tips of the whip were plated with gold foil (Fig. 5, 3, 4). This paper is the first to consider in detail the design of the Oglakhty model. The good state of preservation and the abundance of the details allow us to consider it as an object retaining the construction of the real Tashtyk cases for bows and arrows of the 1st-4th century AD the data on which is very scarce. The Oglakhty model shows considerable resemblance to the also well preserved goryti of the 5th-3rd century BC from the cemetery of Subeixi in East Turkestan (Fig. 6, 1-4). Among the common construction features there is the function of the case as the base of the gorytus, the presence of a wooden frame planking, small sewn-on pockets for arrows, stitching of the edge of the gorytus with straps, a belt suspension loop in the slot near the plank, and a ‘projection/insert’ in the opposite lateral seam. Thus, the Oglakhty model, in terms of its construction, belonged to goryti of the Scythian type. One can assume that also the real early Tashtyk goryti belonged to the same tradition, although already archaic one for their time considering the bows and goryti of new types distributed in the first half of the 1st millennium AD (Fig. 7). The design of the Oglakhty model might have been either a heritage of the Tagar epoch or linked with the Central-Asiatic migrants of the beginning of the new era. By contrast to the construction, the decorative design of the model, i.e. the edging with polychromatic silk, corresponded to its time.
наверх |