● главная страница / библиотека / обновления библиотеки

«…Посмотри в глаза чудовищ...» Мифические олицетворения ужаса в Античности и их победители. Каталог выставки. СПб: Изд-во Гос. Эрмитажа: 2024. [ каталог выставки ]

«…Посмотри в глаза чудовищ...» Мифические олицетворения ужаса в Античности и их победители.

/ Каталог выставки. СПб: Изд-во Гос. Эрмитажа: 2024. 404 с. ISBN 978-5-907653-77-1

Кураторы выставки: А.М. Бутягин, О.В. Горская.

 

Науч.ред.: А.М. Бутягин.

аннотация: ]

Каталог приурочен к выставке в Государственном Эрмитаже «“…Посмотри в глаза чудовищ…” Мифические олицетворения ужаса в Античности и их победители» [5.XII.2024-9.III.2025], посвящённой изображениям античных монстров, в которых воплощались различные людские страхи и опасности. На экспозиции представлено более 250 предметов античного периода, эпохи Возрождения и Нового времени из различных материалов: каменная скульптура, терракота, бронзовые и ювелирные изделия, резные камни, керамика, гравюры и картина Л. Бакста «Древний ужас». В книге подробно изложены античные мифы, связанные с древними чудовищами и победившими их героями.

Издание предназначено для специалистов и всех интересующихся античной мифологией и её воплощением в искусстве древнего и Нового времени.

 

Содержание

 

[Н.С. Гумилёв. Волшебная скрипка. — 1]

 

A.M. Бутягин. {Вступление}. — 10

A.M. Бутягин. Воплощение ужасного в античной традиции. — 11

 

1. Восточные корни античных чудовищ. — 14

 

М.М. Данадмаева. Восточные прообразы греческих монстров. — 16

М.В. Сологубова. Демоны-защитники: гибридные существа на изобразительных памятниках древней Месопотамии. Кат. 1-9. — 22

А.О. Большаков. Гибридные существа Древнего Египта. — 33

Сфинкс. Кат. 10. — 34

Анубис. Кат. 11. — 36

Сехмет. Кат. 12. — 37

Бэс. Кат. 13. — 38

Ба. Кат. 14. — 39

 

2. Античный ужас. — 40

 

А.М. Бутягин. Ужас морских глубин. — 42

О.В. Горская. Морские монстры: «…Выслало мне божество одного из огромных чудищ из моря». Кат. 15-28. — 43

А.М. Бутягин. Ужас чужих берегов. — 58

А.М. Бутягин. Циклоп: «С виду ужасен для всех и глух к человеческой речи». Кат. 29-36. — 59

О.В. Горская. Сирены: «Девы крылатые». Кат. 37-53. — 74

А.М. Бутягин. Ужас дальних земель. — 94

Е.И. Арсентьева. «Стерегущие золото грифы». Кат. 54-73. — 95

М.М.Ахмадеева. «Птица-сфинкс, госпожа наших безрадостных дней». Кат. 74-107. — 114

А.М. Бутягин. Ужас леса. — 142

О. В. Горская. «Двуприродное племя кентавров». Кат. 108-130. — 143

А.А. Трофимова. Пан: «Ты ужасаешь, двери отворяя к неисчислимым тайнам…». Кат. 131-152. — 172

А.М. Бутягин. Ужас болот. — 204

A.M. Бутягин. «Третьей потом родила она злую Лернейскую Гидру». Кат. 153-160. — 205

A.M. Бутягин. Ужас голода. — 216

А.М. Бутягин. Гарпии: «Нет чудовищ гнусней, чем они». Кат. 161-164. — 217

A.M. Бутягин. Ужас божественного запрета. — 226

A.M. Бутягин. Дракон: «Бедоносец кровавый». Кат. 165-174. — 227

A.M. Бутягин. Ужас мук совести. — 242

Ю.Г. Семёнова. Эринии: «Вечно витаете вы над преступными мыслями смертных, Дико ликуете, о непреклонные, при злодеяньях..». Кат. 175-177. — 243

А.М. Бутягин. Ужас чужого города. — 252

A.M. Бутягин. «Плод двувидный её, Минотавр, порожденье царицы». Кат. 178-187. — 253

А.М. Бутягин. Ужас потери красоты. — 268

Е.И. Арсентьева. «Лик женщины с змеиными кудрями…» Медуза — красавица или чудовище? Кат. 188-222. — 269

A.M. Бутягин. Ужас земного огня. — 320

А.М.Бутягин. Химера: «Лев головою, задом дракон и коза в середине». Кат. 223-231. — 321

А.М. Бутягин. Ужас смерти. — 332

Ю.Г. Семёнова. «Трёхзевый Цербер, хищный и громадный…». Кат. 232-241. — 333

Ю.Г. Семёнова. «И к тебе обращаюсь я, дух молчаливый, К мрачной Гекате…». Кат. 242-250. — 350

Д.П. Алексинский. Эмпусы, ламии, геллады: «…в природе их — пугать малых детей и гукать по тёмным углам». — 368

 

3. Античный ужас в искусстве древнем и новом. — 374

 

А.М. Бутягин. Чудовища и их победители в античном искусстве. Кат. 251. — 375

Ю.Г. Семёнова. «Куда как страшно нам с тобой…». — 380

Ю.Г. Семёнова. «Terror antiques» Л. Бакста и воспоминание о нём. Кат. 252. — 383

 

A.M. Бутягин. {Заключение}. Кат. 253. — 394

 

Библиография. — 397

Summary. — 403

 


 

[Со стр. 4:] Авторы каталожных описаний:
Е.Е. Абрамова (Е.Е.А.), А.Ю. Алексеев (А.А.), Е.Б. Ананьич (Е.А.), Е.И. Арсентьева (Е.И.А.), М.М. Ахмадеева (М.А.), И.Р. Баrдасарова (И.Р.), М.В. Балан (М.Б.), Е.Д. Блащук (Е.Б.), А.О. Большаков (А.Б.), А.Г. Букина (А.Г.Б.), А.М. Бутягин (А.М.Б.), А.В. Виленская (А.В.), Е.В. Власова (Е.В.), О.В. Горская (О.Г.), Л.И. Давыдова (Л.Д.), М.О. Дединкин (М.Д.), Ю.Г. Ефимов (Ю.Е.), Е.Н. Иванова (Е.И.), Ю.И. Ильина (Ю.И.), Н.П. Гуляева (Н.Г.), Ю.П. Калашник (Ю.К.), Е.И. Карчева (Е.К.), А.В. Катцова (А.В.К.), С.В. Кокарева (С.К.), В.А. Кольцова (В.К.), А.Н. Конев (А.К.), Т.Н. Косоурова (Т.К.), Е.А. Кувшинова (Е.А.К.), А.В. Кузнецов (Ан.К.), И.Е. Кулименева (И.К.), Е.О. Ларионов (Е.Л.), А.К. Лепорк (А.Л.), Н.А. Логунова (Н.Л.), Ю.Г. Лукьянова (Ю.Л.), С.В. Мурашкина (С.М.), И.В. Никулина (И.Н.), А.Е. Петракова (А.П.), О.Ю. Соколова (О.С.), М.В. Солоrубова (М.С.), И.О. Терентьева (И.Т.), А.А. Трофимова (А.Т.), В.М. Успенский (В.У.), Е.Н. Ходза (Е.X.), Д.Е. Чистов (Д.Ч.), Е.А. Шликевич (Е.Ш.), М.В. Шульц (М.Ш.).

 


 

(/403)

 

Summary.   ^

 

The exhibition entitled ‘…Look into the Monsters’ Eyes…’ Mythical Personifications of Horror in Antiquity and Their Slayers focuses primarily on the most petrifying creatures engendered by the minds of the ancient Greeks - monsters. On display are only those beasts whose appearance manifests certain features that invoke particular horror. Whether bearing resemblance to human beings or animals, they always represent a certain fictional character that embodies the powers dangerous for people.

 

In this way, we sought to demonstrate one of the peculiarities of cultural perception of fear in Classical Antiquity. The Greeks stood out amongst other peoples with their courage and ingenuity, having spawned a great number of audacious seafarers, intrepid warriors, indefatigable explorers and prosperous merchants, who were unfailingly aware of the many impending dangers that were awaiting them. They found their reflection in Greek mythology, which underpinned the Greeks’ understanding of the world.

 

In ancient Greek theology, any place, phenomenon or even a feeling acquired a real, tangible representation. For the most part, these were deities of various caliber, whose external appearance resembled that of human beings. Existing fears also gained specific traits and transformed into ferocious monsters.

 

Various mythical beasts personified various fears. Thus, seafarers risked encountering the monstrous sea dragon Cetus and fearsome Scylla or running into Cyclopes on the shore, while the songs of Sirens lured passing ships on to perilous rocks; the deep forests were sprawling with centaurs and Pan incited panic in unwary trespassers; dragons kept watch over gods’ treasures; Minotaur lurked in the dark lanes and alleys of strange towns; the heinous Chimera spawned out volcanoes; in their own hometown, the Greeks could face the treacherous Empusa, lamia and even goddess Hecate; harpies could steal food from households and inflict hunger upon families; the pangs of conscience conjured up the merciless Erinyes; human beauty withered at the pleasure of gods, as eponymised by the Medusa Gorgon; Cerberus, guarding the gates of the underworld, embodied death.

 

The Greeks borrowed images of many monsters from the peoples of the Ancient East, covered in a small section of the catalogue. The main focus of the exhibition is on antique artefacts including marble sculpture and reliefs, bronze figurines, vases with black- and red-figure paintings, as well as relief vessels, clay figurines and terracotta reliefs, silver and bronze coins, jewellery and numerous engraved gems.

 

Images of ancient monsters survived the demise of Classical Antiquity. In the Middle Ages, they were perceived as earthly personifications of the Devil’s evil ways, on the one hand, while the power and odious look of these beasts garnered popularity among knights and senior aristocrats, who incorporated these creatures into their coats of arms.

 

The Renaissance witnessed the renewed interest towards ancient monsters that permeated European art and have endured into the present times. Interest towards themes from Classical Antiquity found its physical representation in an entire range of artistic media: paintings, engravings, painted tableware, statues and reliefs, and, again, carved stones. Showcased in the exhibition are numerous prints illustrating various myths that feature monsters.

 

Russian artist Leon Bakst, inspired by his journey to Greece, created an epic painting Terror Antiquus, now on display in the exhibition, courtesy of the State Russian Museum.

 

Heroes often came to the rescue in the ancient Greeks’ battles with monsters. Syncretising the human and divine, they proved capable of vanquishing the evil, sometimes even taming it, as did Hercules who captured the mighty Cerberus. In Classical Antiquity, heroes symbolised the victory over fear and their images have since been repeatedly invoked by global art and culture.

 

We hope that this exhibition inspires visitors to dare look into the eyes of ancient monsters, as well as their own fears, which are common to all people, and to find courage within to overcome them. For living inside each of us are not only monsters, but also their conquerors.

 

 

 

 

 

наверх

главная страница / библиотека / обновления библиотеки