● главная страница / библиотека / обновления библиотеки

Нефертари и Долина цариц. Из Египетского музея в Турине. СПб: Изд-во Гос. Эрмитажа. 2017. [ каталог выставки ]

Нефертари и Долина цариц.

Из Египетского музея в Турине.

// СПб: Изд-во Гос. Эрмитажа. 2017. 376 с. ISBN 978-5-93572-728-4

 

Каталог выставки в Государственном Эрмитаже.
СПб, 16 июня 2017 г. — 10 января 2018 г.

Кураторы выставки: А.О. Большаков, А.Н. Николаев.

Научный редактор каталога: А.О. Большаков.

аннотация: ]

Египетский музей в Турине обладает крупнейшей за пределами Египта коллекцией древнеегипетских памятников. На настоящей выставке представлено 255 памятников, связанных со знаменитой гробницей жены Рамсеса II Нефертари. Помимо предметов, происходящих из погребального инвентаря царицы, демонстрируются находки, отражающие царскую идеологию и быт царского дворца эпохи Нового царства. Особый раздел посвящён памятникам мастеров, создававших царские гробницы и обитавших в поселке Дейр эль-Медина. Материалы выставки включают поздние расписные саркофаги из вторичных погребений в Долине цариц, а также ряд папирусов погребального характера с Книгой мёртвых и Книгой Амдуат.

Каталог предназначен для специалистов и всех интересующихся культурой и искусством Древнего Египта.

 

Оглавление

 

Симон Коннор. Нефертари, Долина цариц и коллекция Египетского музея в Турине. — 10

Паоло дель Веско. Эрнесто Скиапарелли и Итальянская археологическая миссия в Долине цариц. — 16

Кэрел Жарсайо. Раскопки в Египте в начале XX века: по следам Скиапарелли. — 22

Федерико Пул. Фивы Нового царства в собрании Египетского музея в Турине. — 28

Паоло дель Веско. Долина цариц: место погребения членов царской семьи. — 34

Алессия Фассоне, Симон Коннор. Гробница Нефертари. — 42

Федерико Пул. Посёлок мастеров в Дейр эль-Медине. — 56

Кристиан Греко. Значение верований древних египтян о загробной жизни. — 66

Кэрел Жарсайо. Что такое египетская стела? — 76

Кэрел Жарсайо. Музыкальные инструменты, царственные женщины и религия. — 80

Энрико Феррарис. Поздние саркофаги, найденные Скиапарелли в переиспользованных рамессидских гробницах Сетхерхепешефа и Хемуасета (QV43 и QV44) в Долине цариц. — 84

Кэрел Жарсайо. Модели храмов: историческое наследие египтологии XIX века. — 94

 

Каталог [1-255]. — 99

 

Царь и царица: божественные правители. — 101

Царь: человек и божественный правитель [1-7]. — 101

Царица: жена, мать и дочь Солнца [8-24]. — 116

Храмы [25-27]. — 134

Царица и женщина в Новом царстве. — 141

Царствование Рамсеса II [28-35]. — 141

Роль женщин и их изображения в Новом царстве [36-42]. — 152

Красота и косметика [43-72]. — 164

Жизнь во дворце [73-91]. — 184

Фиванский некрополь. — 197

Фивы: царская резиденция и некрополь [92-93]. — 197

Долина цариц [94-103]. — 202

Гробница Нефертари [104-147]. — 216

Создатели гробниц в Долине цариц. — 231

Работа в Дейр эль-Медине [148-174]. — 231

Жизнь в Дейр эль-Медине [175-194]. — 248

Религия в Дейр эль-Медине [195-208]. — 260

Смерть в Дейр эль-Медине [209-227]. — 274

Долина цариц после времени Нефертари. — 293

Саркофаги [228-243]. — 293

Погребальные папирусы: Книга Амдуат, Книга мёртвых [244-255]. — 320

 

Андрей Большаков. Глоссарий. — 360

Summary. — 374

 


 

[ со стр. 5 ]   ^

 

Составители каталога: Кэрел Жарсайо, Симон Коннор.

Авторы вступительных статей: Паоло дель Веско, Кристиан Греко, Кэрел Жарсайо, Симон Коннор, Федерико Пул, Алессия Фассоне, Энрико Феррарис.

Авторы каталожных описаний: Паоло дель Веско (П.Д.В.), Кэрел Жарсайо (К.Ж.), Симон Коннор (С.К.), Беппо Мосио (Б.М.), Федерико Пул (Ф.П.), Элис Сальвадор (Э.С.), Федерика Факкетти (Ф.Ф.), Алессия Фассоне (А.Ф.), Энрико Феррарис (Э.Ф.).

Глоссарий: А.О. Большаков.

Фотографии: Фонд туринского Музея египетских древностей, С. Граллерт.

Прорисовки: Фонд туринского Музея египетских древностей, А.О. Большаков.

Дизайн каталога: Д.Г. Гаскевич.

 


 

Summary.   ^

 

Museo Egizio in Turin boasts the largest collection of Egyptian antiquities outside Egypt. At its heart is the collection of Bernardino Drovetti (1776-1852) acquired by the King of Sardinia back in 1824. Drovetti was one of the most outstanding adventurous collectors of the early nineteenth century, whose predatory practices delivered a major blow to local monuments, in the meantime bringing a whole host of first-rate artefacts to European museums, sparking interest in Egypt among the wide audience and providing Egyptologists with a material basis for their studies. The second group of highly important acquisitions, which shaped the museum’s unique character and made it one of the richest owners of the New Kingdom artefacts, is related to the excavations led by its director, Ernesto Schiaparelli (1856-1928), which continued in many regions of Egypt from 1903 to 1920. One of the crucial sites studied by the Italian archaeological mission was the Valley of the Queens, part of the Theban necropolis of the New Kingdom intended for the burials of queens, princes and high nobility, the most striking discovery being the tomb of Nefertari, Ramesses II’s wife, notable for its exquisite wall paintings.

 

The Hermitage exhibition from Museo Egizio in Turin is dedicated to Nefertari, although her tomb was looted back in ancient times, with a small number of grave-goods still extant. That is why the name of Nefertari is rather a reason for discussions about the Theban monuments of the New Kingdom. The exhibition consists of five sections.

 

The first section, The King and the Queen: Divine Rulers, deals with the cultic functions of the Egyptian rulers and their wives, who acted as sacred counterparts to their spouses. A number of exhibits showcase the fusion of the images of a queen and several goddesses.

 

The second section, The Queen and the Woman in the New Kingdom, gives an overview of Nefertari’s times, the 19th Dynasty, and, in particular, the first thirty years of Ramesses II’s rule. The fragments of palace decoration, toiletware, statues and reliefs give an insight into the court life and women’s status in Ancient Egypt.

 

The main topic of the third section, The Theban Necropolis, covers monu-

(374/375)

ments originating from the extensive burial grounds of the king’s southern residence and one of the country’s main religious centres, primarily the so-called Valley of the Queens. It contained around one hundred tombs, cut out mainly for queens and princes of the Ramesside period (19th — 20th Dynasties, 1292-1070 BC), including Nefertari’s tomb, objects from which are displayed as part of this section.

 

The fourth section, Creators of Tombs in the Valley of the Queens, is concerned with the builders of the tombs belonging to Nefertari and her descendants. A dedicated team of workers and craftsmen living in a village near the Valley of the Queens was involved in all the stages of construction: stone cutting, laying out wall paintings, carving and colouring reliefs. The ruins of the village where these top-qualified craftsmen and artists lived, now known as Deir el-Medina, are possibly the best studied archaeological site in Egypt. Both the place itself and its artefacts give us rare and valuable evidence of the life and beliefs of common people from Ancient Egypt.

 

The tombs of the Theban necropolis, including the Valley of the Queens, were looted soon after the New Kingdom and reused for secondary burials during a later period. This part of their history is covered by the fifth section of the exhibition, The Valley of the Queens after Nefertari, which includes the painted wooden coffins of the 21st —26th Dynasties as well as illustrated funerary papyri, The Book of Amduat and The Book of the Dead.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

наверх

главная страница / библиотека / обновления библиотеки