главная страница / библиотека / обновления библиотеки

Тайна золотой маски. Каталог выcтавки в Государственном Эрмитаже. Санкт-Петербург, 21 апреля — 3 сентября 2009 г. СПб: Изд-во Гос. Эрмитажа. 2009. [ каталог выcтавки ]

Тайна золотой маски.

Каталог выcтавки в Государственном Эрмитаже.
Санкт-Петербург, 21 апреля — 3 сентября 2009 г.

// СПб: Изд-во Гос. Эрмитажа. 2009. 204 с. ISBN 978-5-93572-350-7

 

аннотация: ]

В каталоге впервые полность публикуется весь материал, посвящённый погребению с золотой маской, которое было открыто в Керчи в 1837 году. В статьях подробно рассматриваются различные аспекты изучения предметов из захоронения.

 

Содержание

 

Введение. — 5

 

А.М. Бутягин. Вокруг маски. — 7

О.В. Шаров. Погребение с золотой маской. — 17

М.Ю. Трейстер. Посуда и предметы утвари из серебра и бронзы. — 43

О.В. Горская. Сокровища загадочной могилы. — 63

Р.С. Минасян, Е.А. Шаблавина. Техника изготовления вещей из погребения Рескупорида. — 77

Я.В. Френкель. Бусы из стекла и природных материалов керченского «Погребения с золотой маской» 1837 г. — 97

 

Список сокращений. — 116

Каталог [ №№1-59 ]. — 117

Библиография. — 180

Summary. — 201

 

 

 

 

 


 

[ стр. 1: ]

Памяти Нины Залмановны Куниной — настоящего археолога, учёного и хранителя.

 


 

[ Введение. ]   ^

 

Золотая маска по праву считается символом древней тайны. Редкий фильм о спрятанных сокровищах и затерянных могилах обойдется без золотой маски. Это не удивительно. Современный человек хочет взглянуть в лицо своим далёким предкам, поэтому маски всегда привлекают внимание людей: они одновременно и скрывают лицо древнего человека, и показывают его нам. А какой материал достойнее, чем золото? Золотые маски сияют сейчас так же ярко, как в тот день, когда их положили в могилы, заставляя вновь и вновь вглядываться в черты лиц давно умерших вождей и царей.

 

В собрании Государственного Эрмитажа хранятся всего три золотые маски, относящиеся к разным эпохам, хотя и найденные относительно близко друг от друга. Самой замечательной из них, без всякого сомнения, является маска из так называемой гробницы Рескупорида. [1] Её открытие пришлось на самый первый этап развития российской археологии, которая взросла на сокровищах из погребений в курганах и могильниках Южной России. Именно находки в Керчи, в районе древней столицы Боспорского царства Пантикапей, где был в 1830 г. исследован богатый драгоценными вещами курган Куль-Оба, побудили императора Николая I вложить значительные средства в раскопки древностей. Через семь лет он посетил Керчь, чтобы своими глазами увидеть те места, откуда в залы Императорского Эрмитажа доставляли древние сокровища. В этот момент и показала своё лицо золотая маска. Нашедший её археолог Антон Ашик утверждал, что маска лежала на лице погребённой царицы, тело которой было усыпано золотыми пластинами. Такая картина не могла не поразить воображение императора, и маска заняла почётное место в императорской коллекции.

 

Конечно, учёных сразу же заинтересовал вопрос — кем была эта царица? Почему на её лицо была положена маска (ведь больше таких масок в Керчи не было найдено нигде)? Со времени находки маски прошло уже 170 лет, но вопросов не стало меньше, наоборот, — появлялись новые и новые. Кто был похоронен в могиле — царь или всё-таки царица? К какому времени относится это погребение? Почему вещи, которые Ашик нашёл там, относятся к разному времени?

 

На этой выставке мы хотим впервые представить зрителям все вещи из «погребения с золотой маской» вместе — так, как они поступили в коллекцию музея, чтобы каждый мог оценить великолепие погребения, показанного Антоном Ашиком императору. Поскольку дискуссия, посвящённая «гробнице Рескупорида», ещё далека от завершения, в книге будет дано слово нескольким учёным, которые выскажут свои мнения о вещах из погребения и о всём погребении в целом.

 

В разных культурах погребальные маски делали из разных материалов, придавали им различную форму, окрашивали, инкрустировали, использовали в качестве масок забрала воинских шлемов. Для того, чтобы вы могли оценить всё богатство древней традиции, на выставке кроме трёх золотых погребальных масок представлены ещё несколько, — происходящие из Египта, Сибири и половецкого захоронения. Взгляните в лицо древности!

 

 

[1] Имя этого царя пишется как Рескупорид, так и Рискупорид. На блюде из «погребения с золотой маской» оно написано через греческую букву η, которая традиционно транскрибируется в русском языке как «е».

 


 

Summary.   ^

 

The exhibition represents one of the most important burials of Classical Antiquity in the collection of the State Hermitage Museum, the so-called ‘Golden-Mask Burial’, also known as the Rescuporides Burial, and the Queen with Golden Mask Burial, discovered by Anton Ashik in 1837 in Kerch. According to the archaeologist, the discovery took place when he was digging a barrow, 9 m high, in the vicinity of the Glinishche village, near Kerch. Below the soil level, a marble sarcophagus with a ridgelike-roof imitation and four acroteria was found. Most likely, the sarcophagus was inside an earth burial vault. As Anton Ashik pointed out, in the sarcophagus was a woman, with a golden mask covering her face, wearing a wreath, her clothes besprent with golden plaques. The other objects inside and outside of the sarcophagus included bronze and silver vessels, decorations, parts of furniture and a large silver plate inscribed ‘King Rescuporides’ related to one of the Bosporan kings of the Roman period. In the same year, the burial materials were shown to Nicholas I during his visit to Kerch, to be given to the Imperial Hermitage Museum thereafter.

 

The important findings from this burial became the embellishment of the Hermitage collection; the golden mask can be regarded as a symbol of the museum. Nonetheless, numerous problems arose in connection with the finds. Some of these (arms, wreath, bridle) must have belonged to the burial of a man, while the decorations and the spindle are from a woman’s burial. In this context, the question arose whether the burial belonged to a man or a woman. According to some, it belonged to King Rescuporides. The fact that the date of the objects discovered lies between the 2nd and the 4th centuries A.D. suggests that the interpretation of the burial materials was incorrect, moreover, that they were composed of finds from several burial complexes discovered by Anton Ashik.

 

To solve some of the problems connected with the ‘Golden-Mask Burial’ is one of the aims of the present exhibition, which, for the first time in many decades, shows all the objects of the archaeological complex in question in the collection of the Hermitage. To give a better idea of the composition and chronology of the complex, the catalogue has comprehensive articles by leading experts, discussing the various problems connected with the mysterious burial.

 

In the Introduction, Alexander Butyagin describes briefly the circumstances of the discovery and gives a survey of the problems connected with the complex, focusing on the scanty data concerning the design of the burial, which point to a time not earlier than the 3rd century A.D. It is not impossible that difference in opinions as to the date of the vessels and the gender of their contents results from the repeated use of the third-century burial, at the end of the same century and in the early 4th century A.D. The author also dwells upon the use of burial masks in different cultures. Possibly, masks were used only when the face of the deceased could not be shown because of the degree of decomposition.

 

In Oleg Sharov’s article, one can find a detailed description of all the aspects of the Rescuporides Burial problem, including the circumstances of the discovery, the transfer of the finds to the Hermitage and some inconsistencies in the

(201/202)

publications. The article centres on the objects of precious metals found in the burial. Generally, the burial has been dated to the second half of the 3rd century A.D., on the basis of the finds discovered.

 

Sharov has identified the burial with that of Rescuporides V. The gender aspect has been paid special attention to. The anthropological study of the mask, suggested by Sharov, has shown that the mask depicts a man. Classical Antiquity sculptors’ mastership in the depiction of human body is beyond doubt, therefore they were certainly able to convey accurately either male or female facial features.

 

The article by Mikhail Treister, the leading expert in Classical Antiquity metalwork, is concerned with the objects of bronze and silver, which constitute a considerable portion of the burial material. Treister has divided the finds into two groups, viz. those belonging to the burial of the 2nd – first half of the 3rd centuries A.D., and the finds from the burial of the second half of the 3rd – early 4th centuries A.D. The two groups may be the result of the use of the interment for two chronologically successive burials, the latter belonging to Rescuporides VI of Bosporus.

 

Olga Gorskaya’s paper is devoted to the golden objects in the burial, both the outstanding jewellery works and the golden plaques. The latter were produced in quantity generally and constitute the majority of the finds of this type in the burial. Gorskaya dates the burial to the 3rd century A.D., stressing that in the burial inventory one can discern both male and female groups.

 

Of considerable interest is Yakov Frenkel’s article. It deals with beads, that, at first glance, may seem an unimportant kind of material. Although only eleven beads on one thread have been discovered, on closer scrutiny two chronological groups of beads can be discerned, viz. those of the 2nd – 4th centuries A.D. and beads of the Hellenistic period (or probably earlier). This is fairly typical of the burials of the Roman period. The two early beads suggest that the thread is datable to the 3rd century A.D.

 

The last paper by Raphael Minasyan, the outstanding authority in woodworking techniques, and Ekaterina Shablavina, presents a detailed analysis of all the aspects of production techniques relating to the finds of the Golden-Mask Burial. Each of the finds is dealt with separately. The authors date some of the objects to earlier than the 3rd century A.D. It should also be noted that the golden plaques are hardly suitable for wearing constantly on clothes; it follows that they were made specially for the present burial.

 

Besides the materials of the Golden-Mask Burial, the exhibition shows other masks from the Hermitage collection. The spectators can compare different versions of the mask tradition, e.g. the golden mask of the 2nd – 3rd centuries A.D. from the necropolis of the Greek colony of Olbia (near Nikolaev); the 1st – 2nd с mask from a Sarmatian hoard near the village of Zalevka, the Dnieper area. Two masks are from Egyptian burials. Three masks from Khakassian burials, datable to 3rd – 6th centuries belong to the Tashtyk culture. An interesting version of a burial mask is the mask of grimhelm from a twelfth-century Polovets burial.

 

It should be stressed that the Golden Mask materials are shown to the public as an entire complex for the first time after the discovery of the burial. We are hoping that the exhibition and the catalogue will revive an interest in this important complex and lead to the solution of the majority of the problems connected with it.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

наверх

главная страница / библиотека / обновления библиотеки